No comments
2013-12-20
Share:

„Ezerévnyi hírnév múlhat egy órányi viselkedésen” – tartja egy japán bölcsesség. Mint a legtöbb közmondás, természetesen ez is karikatúraszerűen túlzó, de egy dolgot mindenképpen jól megmutat: a másik beskatulyázása, felcímkézése egy-egy benyomás alapján nem éppen mai keletű, bár most is nagyon aktuális jelenség.

Csak néhány másodperc szükséges ahhoz, hogy egy újonnan megismert embert különböző kategóriák alapján besoroljunk valahová. Az elsőre felaggatott címkéktől pedig sokszor akkor is nehéz megválni, amikor kiderül valamelyikről, hogy éppen az ellenkezője igaz.

Ez az az eset, amikor spontán módon alakul ki valaki személyes brandje. A personal branding éppen az esetlegességet hivatott csökkenteni: olyan eszközöket ad a kezünkbe, amelyekkel aktívan befolyásolhatjuk a módot, ahogy a másik ember lát bennünket. Enélkül könnyen azon kaphatjuk magunkat, hogy nem mi alakítjuk a saját brandünket, hanem a rólunk spontán kialakított kép határozza meg a jövőnket. Ez pedig úgy hangzik, mint egy rossz önbeteljesítő jóslat. A jó hír az, hogy ebben az esetben a jövő szerencsére megváltoztatható.

Persze akármilyen jövőnk így sem lehet, hiszen még legjobb personal branding sem képes hosszabb távon valótlanságokat elhitetni képességeinkkel kapcsolatban. Sőt, ezt megpróbálni sem ajánlatos. A szakmai vagy egyéb hírnév hosszabb távon mit sem ér hitelesség nélkül. Vagyis azzal kell főzni, ami van, de az már a szakács ügyességén múlik, hogy mit tud ebből kihozni.

A piaci versenyben viszonylag sok tehetséges és jól képzett ember van, aki szívesen tűnne ki a többiek közül. A hasonló színvonalú „hozott anyag” miatt éppen az ilyen esetekben van nagy jelentősége annak, hogy milyen képet sikerül kialakítani magunkról, és egyáltalán, hogy sikerül-e magunkra irányítani a figyelmet.

Ehhez próbálok meg segítséget nyújtani.


Kapcsolódó bejegyzések

by