No comments
2014-01-02
Share:

Jack Welch, Donald Trump vagy Steve Jobs karrierjének közös vonása, hogy kiemelkedő üzleti sikereik mellett személyes brandjük építésében is nagyon komoly eredményeket értek el. Ugyanakkor Welch annyiban mégis kirí a többiek közül, hogy személyes brandje önállóan a GE nélkül is rendkívül erős, jóllehet hírnevét az amerikai elektronikai óriás vezetésében elért siker alapozta meg.

Welch 1960-ben került a GE-hez, mint fiatal vegyészmérnök. Huszonegy évvel később a cég történetének legfiatalabb CEO-ja volt, amikor 1981-ben kinevezték. A konszern árbevétele az 1980-as 28 milliárd dollárról 130 milliárd dollárra nőtt 2000-re, piaci kapitalizációja pedig 14 milliárd dollárról 410 milliárd dollárra emelkedett 2004 végéig. Agresszív áramvonalasítási politikájának (“fix it, sell it or close it”) köszönhette a „Neutron” Jack nevet, amikor úgy építette le az élő munkaerőt, hogy közben az épületeket meghagyta (akár egy neutronbomba). E nem túl pozitív konnotáció, illetve a leépítések miatti számtalan kritika ellenére Welchnek mégis sikerült nagyon erős személyes reputációt kialakítania.

Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy sokan azért tartják úttörőnek, mert ő tekinthető az első celebnek a nagy amerikai vállalatvezetők körében. Az olyan ikonikus alakok, mint például Bill Gates, e tekintetben már csak az ő követőinek tekinthetők. Welch alapvetően változtatta meg a cégvezetés társadalmi percepcióját, nyilvános jelenlétével és aktivitásával sikerült glamúr világához kapcsolnia a topmenedzseri pozíciót.

Persze most, amikor Mark Zuckerberg vagy a két Google-alapító szerepléseikkel szinte bombázzák a médiafogyasztókat, vagy amikor Bill Gates és Warren Buffet társadalmi szerepvállalásának fejleményeiről értekezik a sarki fűszeres, mindez nem tűnik nagy nóvumnak. A napjainkra kialakult helyzetet azonban éppen az a 20-30 éves folyamat eredményezte, amelynek az egyik elindítója éppen Welch volt.

Ami azonban az ő esetében nagyon érdekes, hogy hiába számított egy időben szinte szinonimának a Welch név a General Electrickel, személyes brandjének ereje 2001-es visszavonulását követően is nagyon erős maradt. Vagyis sikeresen és tartósan tudta megkülönböztetni magát a vezetett cég márkájától.

És hogy mindebből hol származott/származik előny a számára? Markáns személyes márkája képes volt őt függetleníteni a GE-től, annak mélypontjaitól, és Welch a vállalattól való távozása után, már tényleges hatalom nélkül is képes volt megőrizni jó értelemben vett társadalmi-közéleti befolyását, aktív, alakító szerepét az amerikai gazdasági életben. Sőt bizonyos értelemben ez a személyes brand tette Welch számára elérhetővé a GE-vel és annak tulajdonosaival szembeni autonómiát, függetlenséget, még vállalatvezető korszakában.


Kapcsolódó bejegyzések

by