No comments
2015-02-10
Share:


Az intenzív jelenlét az online térben, a közösségi média felületeinek tudatos használata ma már megkerülhetetlen a személyesmárka-építésben is. Az e csatornákban rejlő lehetőségek kiaknázása, átgondolt és következetes használata jelentősen segíthet bennünket egy hiteles személyes márka megteremtésében, illetve a karriercéljaink elérésében. Egy kutató és egy üzletember, Lisa Harris és Alan Rae gyakorlatorientált tanácsait vesszük most alaposan szemügyre.

Az Egyesült Királyság munkaerőpiacán 2011-ben összesen 11 millió ember volt jelen az X-generációból, az 1960-as és az 1980-as évek eleje között születettekből, az ő feladatuk, hogy nagyjából 19 millió – a második világháború után született – úgynevezett „baby boomer”-t pótoljanak. Még ha figyelembe is vesszük, hogy a technikai fejlődés számos ember munkáját teszi feleslegessé, világosan látszik, hogy a gapet csak az 1980-as évek eleje után született Y-generáció tagjai tölthetik be, akiknek a szocializációja az internet rohamos fejlődésével párhuzamosan zajlott, és akiknek a szociális interakciói jelentős részben a web 2.0-s csatornákon – a Facebookon, Twitteren, Tumblren stb. – zajlanak. A gap megbontja a korábbi generációs egyensúlyt, és az X- és Y-generáció kulturális és szociális mintáinak általánossá válásával az online jelenlét is általános elvárássá válik.

Erre hivatkozva állítja azt Lisa Harris és Alan Rae Building a personal brand through social networking című tanulmányában, hogy a digitális szakadék a fejlett világban immár nem internetkapcsolat kérdése, hanem azok között húzódik, akik értik az online networking jelentőségét, és akik nem. Így a személyesmárka-építés nem hagyhatja figyelmen kívül az internetes csatornákat, amelyek intenzív és folyamatos használata – a hagyományos, offline márkázással párhuzamosan – hatékony eszköze lehet a karriercélok elérésének. Nézzük a legfontosabb csatornákat.

Google

A keresőmotorok között a legnagyobb piaci részesedéssel a Google rendelkezik, amelyre a neves marketingtanácsadó, Chris Brogan „reputációmenedzsment-rendszerként” (reputation management system) hivatkozik, nagyon találóan. A ránk vonatkozó Google-keresési találatok a személyes márkánk online alapkövét alkotják, és ezek formálására, módosítására számos lehetőségünk van. Erősíthetjük például a weboldalunkra, blogfelületünkre külső forrásból mutató linkeket, amelyeket mindenekelőtt azokon az oldalakon érdemes elhelyeznünk, amelyek maguk is fontos desztinációk. Ám mindenekelőtt az a fontos, hogy a weboldal tartalma rendszeresen frissüljön, a tartalommennyiség egyszeri jelentős növelésével nem lehet erősíteni személyes márkánk online láthatóságát.

Blog

A blog – akár egy weboldal részeként, akár önmagában – kiválóan alkalmas felület a szakmai témák artikulálására, vagyis: a szakértői személyes márka felépítésére. A weboldaltól mindenekelőtt abban különbözik, hogy interaktív, kommentek formájában lehetőséget teremt a visszacsatolásra. „Network-effektusként” utalnak a tanulmány szerzői arra a blogok világában jellemző mechanizmusra, amikor más bloggerek megjelenítik tartalmainkat a saját blogjukon, vagy amikor a posztjaikhoz fűzött kommentjeinkben feltüntetjük a saját blogunk linkjét; ezek mind erősíthetik a személyes márkánk beágyazottságát az online térben.

LinkedIn

A LinkedIn a közösségi média szakmai csatornája, nagyon fontos szerepet játszik például az üzleti szereplők, cégek vagy az álláskeresők monitorozásában. A LinkedIn partnervállalatai – a Slideshare, Amazon, Triptl stb. – révén lehetőséget teremt a felhasználóinak arra, hogy információkat osszanak meg egymással a professzionális életükről, emellett alkalmas felülete a személyes weboldalakon vagy blogokon keletkező tartalmak publikálásának is. A profil aktív használatával, az információk folyamatos frissítésével jelentősen erősíthető a személyes márka láthatósága a LinkedIn szakmai közösségében, ez az üzlet- és állásszerzést egyaránt segítheti.

Twitter

A 140 karakteres mikroblog-bejegyzések lehetővé teszik, hogy egy jó kapcsolatokkal rendelkező, jól informált és közvetlen ember benyomását keltsük magunkról, illetve hogy olyanokkal lépjünk kapcsolatba, akik hozzánk hasonló gondolkodásúak. A szerzőpáros értelmezése szerint a Twitter további funkciója az, hogy gyorsan és közvetlenül értesüljünk az üzleti világ trendjeiről; ez az offline világban lényegesen nehézkesebb lenne.

Nagyon fontos észben tartanunk, hogy az eredmények – az offline személyesmárka-építéshez hasonlóan – nem lesznek azonnaliak; a profiloldalaink rendszeres frissítésére és folyamatos tartalom-előállításra van szükség, ami komoly idő- és energiabefektetést igényel. Ugyanakkor hiába nem szerzünk rögtön komoly láthatóságot, a munkánkat követi a Google, így voltaképpen már csak a kitartásunkon múlik, hány embert érünk el a célcsoportunkból az online térben.


Kapcsolódó bejegyzések

by