No comments
2015-10-20
Share:

Az ingatlanmágnásból és valóságshowsztárból lett republikánus elnökjelölt-aspiráns, Donald Trump elnökválasztási kampányának majdnem minden eleme szembemegy a bevett politikai személyesmárka-építés és kampánytervezés szabályaival. Trump hírből sem ismeri a politikai korrektség fogalmát, és látszólag semmibe veszi a politikai agenda, a körültekintően megszerkesztett beszédek és a pozitív asszociációk létrehozásának fontosságát a személyes márka felépítésében. Trump márkájának középpontjában ezzel szemben az arrogancia, az egoizmus és az ellenségeskedés áll, ezek azonban a politikai és marketing szakértők legnagyobb meglepetésére pozitívan rezonál számtalan amerikai választópolgárral.

A republikánus elnökjelölti címért induló Donald Trump sokakat megdöbbentett a 2016-os elnökválasztási kampányban elért eddigi sikereivel. Az ingatlanmágnás ugyanis semmilyen politikai tapasztalattal, programmal és kompetenciával nem rendelkezik, nyilatkozatainak nagy százaléka pedig vagy ellenséges, vagy politikailag inkorrekt, vezetői pozíciója azonban továbbra is töretlen a republikánus elnökjelöltek között. Trump személyes márkájának sikerét sokan próbálták már megfejteni, a „Donald Trump személyes márkája” kifejezésre rákeresve például a legbefolyásosabb üzleti és politikai médiumok elemzéseivel találkozunk. Többek között a Time, a Guardian, a Forbes és a Bloomberg is azokat az elemeket próbálják azonosítani Trump márkájában, amelyek miatt egy mindenféle konvenciót felrúgó, politikai agenda nélküli kampány is sikeres tud lenni.

A Time például egy márkaszakértő segítségével szedte össze Trump személyes márkájának főbb építőköveit. Jung archetípusaiból kiindulva Trumpot egyértelműen a „törvényen kívüli” kategóriájába sorolják be, aki tudatosan semmibe veszi a hagyományos politikai játékszabályokat, etikettet és a politikai aréna szereplőivel szemben radikálisan antielitista álláspontot képvisel. Trump beszédeiben például nyíltan ellenséges ellenfeleivel, gyakran káromkodik és tökéletesen szabott öltönyök helyett legtöbbször egy olcsó, formátlan baseball sapkában lehet látni, amelyen Trump, Reagan 1980-as kampányát parafrazáló kampányszlogenje olvasható: „Make America Great Again”. Trump az elemzők szerint azzal, hogy nyíltan felvállalja negatív tulajdonságait, hibáit és tökéletlenségét, sokkal megközelíthetőbb politikus képét sugározza, akivel könnyen tudnak az emberek azonosulni. Ezt kampányszlogenje is illusztrálja, amely a többi jelölt absztraktabb szlogenjeivel szemben világos és egyértelmű üzenetet hordoz az amerikai választópolgárok számára.

Trump pozicionálása az elnökjelöltek között ugyanilyen egyértelmű: mindenféle politikai tapasztalat és szakértelem hiányában Trump inkább vagyonos üzletemberként jeleníti meg magát, aki a sikeres ingatlanbirodalma mintájára kívánja Amerikát is újra naggyá tenni. Ez a szakértők szerint két síkon is működik. Egyrészt, meglepő módon ugyan, de nagyban hozzájárul a kampány sikeréhez Trump múltja. Ugyanis bármilyen nonszensz projektbe is kezdett eddig, legyen az valóságshow vagy rap videó, az mind átütő siker volt, így Trump neve mára a vagyon és a siker szinonimája lett, aki ezek alapján akár Amerika kormányzásában is eredményes lehet. Másrészt jóval pragmatikusabb okok miatt is előnyös lehet Trump politikai kompetenciájának teljes hiánya. Mivel semmilyen politikai múlttal nem rendelkezik, ellenfelei sokkal kevesebb szakmai fogást tudnak rajta találni. Továbbá mivel saját maga finanszírozza kampányát, ezért nincs kitéve a különböző szponzorok érdekeinek és játszmáinak, ami a szavazók szemében egy független, erős, befolyásolhatatlan politikus képét sugározza.

Míg a sikeres üzletember képe valóban hozzájárulhat Trump sikerességéhez, nehezen érthető, hogy arrogáns, degradáló és ellenséges kijelentései, amelyek normális esetben tönkretennének egy kampányt, hogyan járulhatnak hozzá mégis Trump népszerűségéhez. A Forbes szerint Trump nagyon okosan nem arra törekedik, hogy minél szélesebb választói közönséget elérjen, hanem arra, hogy egy szegmenset célozzon meg minél hatékonyabban. Célcsoportját azok az alacsonyabb osztályba tartozó amerikaiak alkotják, akik alapvetően saját magukat tartják a rendszer legnagyobb áldozatainak, így náluk a politikailag korrekt kampányüzenetek kevésbé érnek célba. Ellenben ez a választói szegmens sokkal fogékonyabb Trump hangos és határozott állásfoglalásaira, amelyek mögül Trump a kritikák ellenére sem hátrál ki.

Donald Trump márkaépítési stratégiája tehát okosan átgondolt, tudatos stratégia, amely következetesen épít Trump erősségeire és képes előnyösen pozicionálni a gyengeségeit is. Az is világos, hogy Trump tökéletesen ismeri a célcsoportját, és stratégiájában kifejezetten a célcsoport jellegzetességeire szabva építkezik. Megbotránkoztató kifejezéseivel pedig, ha mást nem is, de azt eléri, hogy folyamatosan a média érdeklődésének középpontjában álljon.

Kapcsolódó bejegyzések

by