Itt az idő sportfogadási oldalt készíteni

sportfogadási oldalt

A Zion Kutatóintézet piackutatása alapján, az elkövetkezendő öt évben a világ sportfogadási piacait tekintve, évente 9 %-os növekedés valószínűsíthető, mely annak a folyamatos digitális fejlődésnek tudható be, mely tulajdonképpen másodpercről, másodpercre változtatja, formálja át világunkat. Éppen ezért ha valamikor, akkor most kell sportfogadó oldalt indítani. A következő pár bekezdés arról fog szólni, hogy, mire van ehhez szükségünk, és hogy tudunk egy ilyen vállalkozást legálisan beindítani.

Először is, vegyük sorra, hogy mire van szükségünk, miről kell döntenünk már a legelején:

Választanunk kell egy sportágat, egy piaci szegmenst

El kell döntenünk, hogy a nulláról akarjuk-e kezdeni, egy saját fejlesztéssel, vagy más engedélyével dolgozunk

Meg kell szereznünk a szükséges engedélyt az adott országban

Ki kell választanunk a pénzügyi szolgáltatókat

Meg kell álmodnunk az oldalunk felépítését, funkcióit, és nem utolsó sorban a dizájnt

Választanunk kell egy fogadási rendszert

Milyen szegmenst, milyen sportot válasszunk?

A jól menő, népszerű sportfogadási oldalakon tulajdonképpen mindenre fogadhatunk virtuálisan. A kezdetekben ne is próbáljuk felvenni velük a versenyt, mert nagy eséllyel nem fog menni, kivéve, ha rengeteg pénzünk van a párna alatt, melyet be tudunk fektetni egy agresszív, mindent felölelő marketing hadjáratba. Viszont, ha ez a feltétel nem adott, jobb, ha választunk egy specifikus sportágat, természetesen ezt a későbbiekben bővíthetjük. Amennyiben a sportfogadási paletta egy kisebb szegmensét célozzuk meg, a felhasználók is egy letisztultabb szolgáltatást kapnak, mely segít népszerűvé tenni az oldalunkat. Ehhez a gyakorlatban a következőkre van szükségünk:

Ki kell fejlesztenünk egy sajátos dizájn és felületet az adott piaci szegmenshez

Dolgozzunk ki az adott sportágra vonatkozó, különleges fogadási piacokat, például ha a focit vesszük, legyenek piacaink a kiállítások, szabálytalanságok, összgólszám, és a büntetőlapokra vonatkozóan, amennyiben az E sportot választottuk, tegyük fel, hogy a Dota 2-t, akkor rámehetünk az első kill-re, vagy az ultra-kill-ek számára egy meccsen belül, stb.

Ki kell dolgoznunk egy marketing stratégiát a sportágunk, illetve a szegmensünk részére. Mivel egy szűkebb célközönséggel rendelkezünk, sokkal célzottabb kampányokat lehet készíteni, melyek természetesen még a közönségünk hűségét is növeli irányunkban.

Nagyon fontos, hogy a sportág kiválasztásakor vegyük figyelembe annak a földrajzi régiónak az igényeit, ahol az oldalunkat működtetni szeretnénk. Egy nagyon egyszerű példa erre Európa, ahol a foci nagy népszerűségnek örvend, de például az amerikai foci kevésbé, és ez tulajdonképpen fordítva is igaz, az USA-ban nagyon kedvelik az NFL-t, viszont az európai foci nem igazán érdekli őket. Azt, hogy melyik területen, melyik sport a népszerű, nagyon könnyen kideríthetjük, otthonunk kényelméből is, csak igénybe kell vennünk a Google Trends szolgáltatásait. Használata rendkívül egyszerű, csak a megfelelő kulcsszavakat kell beírnunk, ki kell választanunk a földrajzi területet, bejelöljük, hogy a keresés milyen időintervallumban történjen, és meg is kapjuk a kért információt. A kulcsszavakat mindig az adott ország nyelvén kell beírni, figyelni kell arra, hogy a keresés ideje legalább egy év legyen, a találatokat pedig le kell szűkíteni a fizetőképes lakosságra. Nagyon egyszerű, tulajdonképpen pár perces dolog, viszont rengeteg segítséget nyújthat az induláshoz.

Fejlesszünk saját weboldalt? – Nem jó ötlet

Saját weboldalt fejleszteni

Saját weboldalt fejleszteni manapság nem minősül tipikus lépésnek, és ez igaz a szerencsejáték, és a fogadás tekintetében is. A különböző weboldal sablonok megjelenése óta, az informatikai piacon inkább a különböző fejlesztők termékeinek bérlése játssza manapság a fő szerepet. Meg kell nyugtatni a játékosokat is, el kell hinniük, hogy a megnyert, vagy éppen csak a befizetett pénzük biztonságban van, nem fogja ellopni senki, biztosítani kell őket arról, hogy az oldal üzemeltetői, illetve tulajdonosai minden esetben megvédik őket a hackertámadásoktól, és az illetéktelen hozzáférésektől.

Ezért is ajánlatos felkeresni inkább azokat a fejlesztőket, akik már méltán népszerűek a piacon, arról nem is beszélve, hogy azok a fejlesztőcsapatok, akik direkt a szerencsejátékra, illetve a sportfogadásra szakosodtak, biztosítani tudnak, olyan különböző, beépülő modulokat, melyek nagyban megkönnyítik a reklám, illetve a marketing munkákat.

Három lehetőségünk van

Igazából hívjuk őket csomagoknak. Szóval három fejlesztői csomag közül választhatunk, melyek természetesen mind árban, mind szolgáltatásban különböznek egymástól. Most megnézzük, mit takar ez a három lehetőség, mennyibe kerül, és mit kapunk a pénzünkért.

Completely customized solution

A „fullos” (Completely customized solution): Ennek a csomagnak a szemléltetésére a bet365 adatait hívjuk segítségül, hiszen ők is ezzel dolgoznak. Az oldalt Gibraltáron jegyezték be, ezért 30 ezer dollárt fizettek ki, évente kb. 100 ezer dollárt fizetnek ki a különböző adókra, ez soknak tűnhet, de az oldal más engedélyekkel is rendelkezik, tehát más tevékenységeket is folytat, mint a sportfogadás. A webfejlesztés 80-100 ezer dollár körül mozog, ami a Mac, és a Windows-os fejlesztéseket érinti, valamint még egyszer ennyibe kerül a mobil appok, illetve a mobilos kezelőfelület kialakítása. A rendelkezésre álló adatok alapján promóciókra, több millió dollárt költöttek.

Tehát a számok alapján, egy olyan oldal, mint a bet365 kifejlesztése, és nem utolsó sorban működtetése, 300 ezer és 3 millió dollár körül mozog évente, persze ebben a szolgáltatói csomagban. Amennyiben a piacnak csak egy kisebb szegmensével szeretnénk foglalkozni, az csökkentheti a marketing, illetve a promóciós költségeket, de sajnos a weboldal fejlesztési költségeire nagymértékben nem lesz hatással. Egyértelmű előnye ennek a finanszírozási módnak, hogy aki fizet, az kéri a zenét, tehát teljes egészében mi kontrolláljuk a folyamatokat, sőt még a programkód tulajdonosai is mi lehetünk.

White Label

A középcsomag (White Label): Itt a működtetés költségei már jóval alacsonyabbak, számszerűsítve 10 és 350 ezer dollár közé tehetők. És hogy mit kapunk a pénzünkért? Megkapjuk magát a webhelyet, az összes sablonnal, korlátozott hozzáférést a funkciókhoz, illetve a dizájnelemekhez. Rálátásunk lesz az alkalmazásokra, a promóciókra, vagyis a marketing felületre, valamint a fizetési folyamatokra. Tőlünk csak azt várják a továbbiakban, hogy a bruttó bevételből, vagy a haszonból egy bizonyos százalékot osszunk vissza az oldal fejlesztőinek. Tulajdonképpen talán ez a legjobb választás, ha újonnan akar valaki sportfogadási oldalt indítani, és nem rendelkezik milliós befektetési tőkével.

Licensee

Az alapcsomag (Licensee): Elérkeztünk az utolsó, egyben a legolcsóbb megoldáshoz, melynek költsége évi 5 és 60 ezer dollár között mozog. Őszintén szólva nagyon egyszerűen meg lehet fogalmazni, hogy miről is van itt szó. Ebben az esetben, mint ügynök veszünk részt az egész folyamatban, ami azt jelenti, hogy más engedélye alatt dolgozunk, szerzünk ügyfeleket, és a kiadásainkért cserébe, jutalékot kapunk. Lényegében így leszünk érdekeltek egy másik weboldal marketingjében, illetve forgalmában.

Teljesen mindegy, hogy melyik típusú csomagot választjuk, a legfontosabb, hogy a választott szoftver megfeleljen a legfontosabb követelményeknek. Fontos, hogy biztonságosan tudjon több pénznemben is dolgozni, képes legyen a megbízható átváltásra, tudja kezelni az ügyfélszolgálati profilokat, természetesen rendelkezzen a megfelelő engedéllyel, valamint lehetőlég minél szélesebb körben fedje le a különböző fogadási piacokat. Végül, de nem utolsó sorban elengedhetetlen, hogy mi is megfeleljünk egy nagyon fontos feltételnek, életbevágó, hogy ismerjük a fogadási rendszerek működését. E feltétel megléte nélkül, ne is kockáztassuk a pénzünket.

Hol szerezzünk engedélyt?

Egy sportra épülő üzlet kialakítása az interneten manapság nem egy egyszerű feladat, szükségünk van egy rakás engedélyre, és persze tekintélyes mennyiségű pénzre. Sajnos jelenleg úgy áll a helyzet, hogy erre a tevékenységre engedélyt sem kapunk mindenhol, mivel vannak országok, ahol ez a fajta tevékenység tiltott, ami azt jelenti, hogy itt nem csak az üzemeltetőt, vagy a tulajdonost büntetik, hanem a játékost is. Ezek a régiók, illetve országok főleg a Közel-Keleten, illetve az Ázsiai kontinensen találhatók. Európában kizárólag egyetlen országban, Lengyelországban tiltott teljes egészében az online szerencsejáték, illetve sportfogadás.

A lényeg, hogy mint szerencsejáték szolgáltatónak, az adott területen, régióban engedélyt kell kérnünk, hogy a tevékenységünket legális mederben tudjuk folytatni, ezt a kérelmet viszont nem árt minél előbb beadni, hiszen az engedélyezési eljárás – országtól függően – több hónapig, vagy akár egy évig is eltarthat.

A működési területünk kiválasztásakor vegyük figyelembe, az adott ország adórendszerét, az engedélyezési hatóság gyorsaságát, rugalmasságát, a jogrendszer, és a törvényhozás átláthatóságát, stabilitását, valamint nem árt utánajárni, hogy mennyire virágzik a korrupció, és hogy az állam mennyire áll biztos lábakon.

Az online szerencsejátékot üzemeltetők körében a legnépszerűbb joghatósági területek a következők:

Curacao

Nagyon népszerű választás, hiszen a hatóságok nem tesznek különbséget a sportfogadás, kaszinó, vagy egyéb szerencsejátékok között, mindenki ugyanazt az engedélyt kapja meg. A kérelmezőkkel szemben egyáltalán nem támasztanak szigorú követelményeket, így az engedélyezési eljárás nagyon gyorsan lezajlik, Az adókulcs is nagyon kedvező, ami 2%-ot jelent, ez jóval kevesebb, mint más országokban, valamint a hatóságok folyamatosan szeretnék növelni az adóbevételeiket, ezért igyekeznek, hogy mindenki minél hamarabb megkapja az engedélyét, és elkezdjen befizetni a közösbe.

Costa Rica

Egy stabil állam, stabil jogrendszerrel, mely előszeretettel ad ki engedélyeket online szerencsejátékra vonatkozóan. Az engedély ára évi 12 ezer dollár, egyéb adófizetési, illetve engedélyezési költség nincs, valamint a deviza forgalmat sem ellenőrzik, viszont ezekért a feltételekért két dolgot kér cserébe. Az egyik, hogy helyi lakosok nem használhatják a szolgáltatásokat, melyet ip cím letiltással érnek el, a másik pedig, hogy az üzemeltető cégnek fizikailag is jelen kell lennie az országban.

Man-Sziget

Ez egy különálló kis szigetország a brit korona felügyelete alatt, tulajdonképpen Izland és az Egyesült Királyság között. Minden típusú online szerencsejáték engedélyezett. Az engedély költsége az üzemeltető cég típusától függ, de minimum 50 ezer dollár. Ha a cég éves árbevétele nem éri el a 20 millió dollárt, az adó mértéke csak 1,5 %.

Természetesen a működéshez szükséges szervereket célszerű az engedélyt kiadó országban elhelyezni, vagy helyi tárhely szolgáltató cégek szolgáltatásait igénybe venni, így elkerülhetjük a problémákat a helyi hatóságokkal, illetve az ügyfeleink személyes adatait, és jogait védő törvényekkel.

Hogy válasszunk pénzügyi szolgáltatót?

hogyan válasszunk

Ahhoz, hogy belevághass az online szerencsejáték üzletbe, elengedhetetlen, hogy egy pár pénzügyi szolgáltatóval együttműködési megállapodást köss, hiszen mindennél fontosabb, hogy ügyfeleid könnyen és gyorsan, valamint akadálymentesen tudjanak az oldaladra pénzt befizetni, illetve onnan felvenni. A kényelem, és az elégedettség jegyében érdemes a felhasználók számára minél több fizetési lehetőséget biztosítani. Érdemes olyan szolgáltatókat választani, akik ismerik a különböző területi szabályozásokat, valamint képesek a szolgáltatásaikat ezekhez a szabályokhoz igazítani.

Manapság már se szeri, se száma ezeknek az online pénzügyi szolgáltatóknak, tulajdonképpen bármelyiket választhatjátok, a döntésetek, úgyis a célközönség preferenciáin, illetve az adott területen lévő elérhetőségen fog múlni.

Milyen funkciókat tartalmazzon az oldalunk?

Nézzük a preferenciákat először a felhasználói oldalról:

Bejelentkezés

Többféle módon kell biztosítanod az oldalra való bejelentkezést, illetve regisztrációt. A legjobb, ha a felhasználónév jelszó, email cím jelszó, valamint a közösségi média (Facebook, Google account, stb.) integrálásával is biztosítjuk a lehetőséget.

Fogadás kiválasztása

Biztosítanunk kell a sportág, a játékos, a csapat, illetve az esemény gyors és egyszerű kiválasztását, melyre a felhasználó azonnal fogadhat, természetesen ennek felépítése függ az adott sportágtól. Fontos, hogy ne csak csapatra, hanem egy-egy játékos eredményeire is lehessen fogadni.

Meccsközvetítés

Meg kell teremteni a lehetőséget, hogy a mérkőzéseket, eseményeket az oldalon vagy egy applikáció segítségével élőben lehessen követni. Nagyban növeli a felhasználói élményt, valamint a felhasználók több időt töltenek a felületünkön, ezért adott a lehetőség, hogy különböző promóciókkal keltsük fel az érdeklődésüket.

Segítség az oldal használatához

Mellékeljünk az oldalra egy egyszerű útmutatót, és rakjuk tele informatív illusztrációkkal (képek, és videók), melyek segítenek a felhasználónak piacot, tétet választani, valamint fogadni. Ki kell dolgoznunk egy tipp-rendszert, mely segít az első lépésekben.

Csapat és játékos információk

Fontos, hogy a felhasználók teljes körű információkat találjanak a kiválasztott sportágban szereplő csapatokról és játékosokról. Nagy vonalakban látniuk kell az eddig elért eredményeket, sikereket, formát, erősségeket, és gyengeségeket.

Menetrend

Egy naptár a jövőbeni eseményekről segít a felhasználónak megtervezni, hogy mire szeretne fogadni. A menetrendnek alkalmazkodni kell az igényekhez, vagyis, ha a játékos a focit választja ki, akkor az oldal a focira vonatkozó mérkőzés menetrendet dobja fel neki.

Választás a piacok között

Ennek természetesen a választott sportágtól kell függenie, és igazodnia kell a játékos elvárásaihoz.

Kommunikáció a többi résztvevővel

A játékosoknak tudniuk kell élőben kommunikálni egymással, hogy meg tudják beszélni a téteket, eseményeket, valamint a tapasztalatokat. Ez történhet élő chat, fórum, vagy a közösségi média segítségével.

Eredmények

A felhasználónak rá kell látnia az általa megjátszott nyertes, illetve a vesztes fogadások arányára, valamint az sem baj, ha vissza tudja nézni az összes fogadást, illetve a fogadások típusát.

Pénzforgalmi rendszer

Biztosítanunk kell, mind az oldalon, mind a mobil applikációban, hogy nagyon könnyen, egy-két kattintással a játékosok képesek legyenek befizetni, illetve ugyanilyen könnyen felvenni a pénzüket.

Többnyelvű felület

Minél több nyelven elérhető, illetve használható az oldal, értelem szerűen, annál több felhasználóra számíthatunk.

Meccsstatisztikák

Részletes statisztikákat kell közzétenni az oldalon, mind a csapatokat, mind a játékosokat illetően, hogy a felhasználóknak legyen lehetőségük az adatok analizálására, mely elősegíti számukra a felkészülést a következő meccsekre.

Most nézzük meg, hogy számunkra, azaz a rendszergazdáknak, milyen funkciók elengedhetetlenek az oldalon:

Bejelentkezés

Több fajta rendszergazdai fiókra van szükségünk, kell egy nekünk, mint tulajdonosoknak, valamint korlátozott hozzáféréssel az alkalmazottaknak. Annyira kell korlátoznunk az alkalmazottak hozzáférését, hogy elég legyen az oldal működésének felügyeletéhez, viszont arra már ne, hogy pénzt lophassanak, vagy töröljenek, megváltoztassanak létfontosságú beállításokat.

Felhasználók kezelése

Ez a felhasználói fiókok nyomon követését jelenti, mellyel rálátunk a felhasználók adataira, a fogadásokra, eredményekre, valamint a nyereményekre.

Bejövő adatok a bukmékerektől

Ez információkat jelent a meccsekről, játékosokról, a meccsek állásáról, valamint a tétek, fogadások állapotáról.

Nyeremények, kifizetések kezelése

Nem árt, ha rálátunk az oldalunk kifizetéseire, ez nagy segítséget jelenthet a csalások felderítésében, a hibák kiküszöbölésében, vagy a vitás helyzetek megoldásában.

Milyen bevételre számíthatunk?

Az adatok szerint a sportfogadás a legtöbb felhasználó számára szórakozást jelent. Statisztikák bizonyítják azt is, hogy a sportfogadók 25%-a a barátaival együtt játszik, tehát a sportfogadási oldalak nagyban növelhetik a bevételeiket, ha egy partnerprogram keretein belül bevonzzák a játékosok barátait, ismerőseit is. A sportfogadási oldalak átlagosan 2-4% jutalékért dolgoznak, melyet bevett gyakorlat, hogy beépítenek az oddsokba. Ebből következik, hogy minél kisebb a jutalék, és minél érdekesebb az oldal felülete, minél jobban ki tudjuk szolgálni a felhasználók igényeit, annál több látogató fogja használni az általunk nyújtott szolgáltatásokat. Ismét egy felmérést hívunk segítségül, mely szerint Európában az átlagos tét 50-70 dollár között mozog, ezzel pedig megvan mindenünk, hogy felállítsunk egy üzleti tervet. A számok alapján napi 1000 felhasználóval, napi 1000 dollárt is kereshetünk, és csak a 2%-os jutalékrendszert néztük:

1000 felhasználó * 50 dollár = 50 000 dollár * 2% = 1000 dollár / nap

Ha a 4%-os jutalékra nézzük ugyanezt a számítást, a helyzet sokkal jobban fest, ez napi 2800 dollárt jelent a számunkra, de szerintem a napi 1000 dolláros kereset is mindenkit kielégítene. Egy gyors fejszámolást követően, alapjutalékkal is havi 30 ezer dollár körül lehet keresni egy sportfogadói oldal működtetésével, de természetesen ehhez kellenek a felhasználók is, akiket csak rengeteg munkával, és nem kevés pénz befektetésével lehet magunkhoz vonzani.